Notice: Funkce register_sidebar nebyla použita správným způsobem. Definovaná oblast pro widgety (např. postranní panel) s názvem "Sidebar" neobsahuje parametr id, takže byla automaticky použita doporučená výchozí hodnota "sidebar-1". Doplňte prosím na příslušné místo parametr id s hodnotou "sidebar-1", aby mohlo být zachováno stávající rozmístění widgetů, a přitom zmizelo upozornění na nesprávné použití funkce. Další informace o testování programu a hledání chyb naleznete v manuálu na stránce Ladění ve WordPressu (anglicky). (Tato zpráva se nově zobrazuje od verze 4.2.0.) in /home/html/forbes.cz/generaceroot/wp-includes/functions.php on line 5232
Tabulka generací - Boj o generace...
Notice: Undefined index: rok in /home/html/forbes.cz/generaceroot/wp-content/themes/generace/template-uvod.php on line 11
Forbes speciál Microsoft

Práce, jídlo, peníze a vztahy

Návod na použití generací

Forbes speciál Microsoft
Budoucnost prý patří mileniálům. Sebevědomá mládež z přelomu tisíciletí by měla v roce 2020 tvořit třetinu světové pracovní síly. Pro firmy i sociology je tak stále aktuálnější otázka: Jak na ně? A zajímá to i nás. Zejména ve srovnání s ostatními, neméně specifickými generacemi.
valecna

do 1945

Válečná generace

babyboomers

1946–1967

Baby boomers

husakovydeti

1968–1982

Husákovy děti

milenials

1983–1997

Mileniálové

GeneraceZ

po 1998

Generace Z

Jací jsou?

Zažili nacisty, komunisty, pražské jaro, normalizaci i sametovou revoluci. Budovatelská generace, dnes často rozčarovaná.

Celé to odnesli. Normalizace. Chybí jim uznání a jistoty. Starají se o rodiče i vnoučata.

Jsou na vrcholu. Zažili socialismus i divoké devadesátky. Přestali se ženit a vdávat.

První globalizovaná generace. Jsou online. Volný pohyb přes hranice a svobodu berou jako samozřejmost.

Online generace – dnešní teenageři, nezažili dobu bez internetu nebo smartphonů.

Za co utrácejí peníze?

Číst dál

Neutrácejí a spoří.

Utrácejí za rodinu, pomáhají svým dětem i rodičům.

Před nákupem týdny hledají informace, mají rádi věrnostní karty.

Vydělávají, aby si mohli užívat.

Utrácejí za to, co je v kurzu. Běžné nákupy zatím obstarávají rodiče.

Životní hodnoty

Mír, zdraví, rodina.

Klid, izolace a život sám pro sebe. Za všechno může systém.

Finanční zabezpečení a klidný život, mít vlastní bydlení.

Být šťastný a spokojený, užívat si života a mít na to dost peněz.

Mít opravdové přátele a hodně toho zažít.

Jak pracují?

Číst dál

Většinou už nepracují, jsou v penzi. Přibývá pracujících důchodců.

Před revolucí pracovat museli. Po revoluci zkoušejí podnikat.

Nejdřív práce, potom zábava. Nevadí jim ráno vstávat ani pracovat přesčas.

I práce může být zábava. Nechtějí jí ale obětovat všechno.

Pracovat teprve budou.

Dominantní technologie

Rádio, noviny, gramofonové desky, telegram.

Televize, knihy, časopisy, telefony, magneťáky.

Mobil, počítač, walkman, video, dial up. Poslední, kdo si vyvolávali fotky.

MP3, chytrý telefon, připojení k internetu. Notebook už od střední.

Svět vnímají skrze dotykové displeje.

Jak udržují vztahy?

Číst dál

Záleží jim na osobním setkání. Telefonují, někdo zvládne i skypování vnoučatům. Cení si svého soukromí.

Mailují si, esemeskují. Mají účet na Spolužáci.cz, fotky nahrávají na Rajče.cz a mail mají na Seznamu.

Mají Facebook, raději volají, než píší – je to rychlejší. Vzpomínají na ICQ a korespondenční lístky.

Netelefonují. Mají tisíc aplikací, různé typy pro různé druhy komunikace s různými lidmi.

Natáčejí videa na YouTube, na sítích mají mezi přáteli rodiče, se kterými mají dobré vztahy.

Jak se zdravili? (slovník)

Plantážníci, zdar.

Ahóóóóóóóóóój!

Vole, čau.

Pusa na tvář.

Whatsupp.

Co jedí?

Číst dál

Neexperimentují. Dokážou vyjít s málem. Nechtějí utrácet v restauracích, nejlepší jídlo si uvaří sami.

Oběd platí stravenkami. Zažili stovky trendů, co je a co není zdravé, takže jedí jen to, co jim chutná. Rádi pijí.

Jsou rozmazlení a vybíraví. Začali vařit západně a kupovat si časopisy o jídle. Střídají období detoxu a nezřízeného pití.

Jídlo je životní styl. Vaří lokálně a zajímají se o původ potravin. Pili hlavně na střední, teď už jsou víc v klidu.

Jsou zvyklí jíst dobře a zdravě, vařit se učí odmalička. Pijí Bubbletea.

Hudba jejich mládí

Škoda lásky, Tino Muff.

Píseň práce, Zpěv svobody, Partyzánská.

Holky z naší školky, Michal David, Elán, Kroky Františka Janečka.

Kelly Family, Dáda Patrasová, Šmoulové.

Justin Bieber, Mimoni.

Proč studovali/studují?

Číst dál

Poctiví studenti, kteří byli vděční, že vůbec mohou studovat.

První generace, pro kterou je VŠ režimní "odměnou". Víc než schopnosti rozhoduje třídní původ.

Celý život se učí rusky, ale nikdo rusky neumí. Na VŠ chodili, protože to bylo lepší než jít na vojnu nebo se vdát.

Generace Erasmus. Čím dál víc je zajímá, CO přesně se studují.

Generace, která se učí online, na dálku, přes YouTube.

S čím si hráli

Kuličky a káča. Hračky na klíček.

Merkur a angličáky.

Céčka. Autodráhy. Mončičáci. Igráčci.

Lego. Game Boy. Barbie.

Minecraft. XBox. Twitch.

Jak cestují?

Číst dál

Cestování je velký svátek, na který se dlouho připravují. Dlouho nikam nesměli, v 90. letech to doháněli, ale už jezdí jen za příbuznými.

Míří do celého světa, ale nikdy se nesetkávají s místními. Žijí v hotelu a půjčují si auta. Rádi jezdí s rodinou na stále stejná místa.

Po revoluci vyrazili objevovat svět. Teď už mají rodiny a jezdí s cestovkou, ale sní o dobrodružné exotice. Na cesty si berou Lonely Planet.

V zahraničí chtějí být lokální. Cestu si plánují sami a pomáhají jim doporučovací algoritmy a Airbnb.

Jezdí s rodiči. Už byli na prodlouženém víkendu v Paříži nebo Římě. Chtějí zdrhnout.

Sex

Sex je tabu.

Rádi o něm dělají vtipy.

Je to jejich hlavní téma.

Je běžný, není třeba o něm mluvit.

Na sex se těší.

Symbol doby

Oldřich Nový, Adina Mandlová, swing, Pragovka, Rychlé šípy.

Kult osobnosti, kolchoz, Semafor, československá nová vlna.

Disko, panelák, večerníček, Porta, spartakiáda, Mladý svět.

Bravo, Nova, Leoš Mareš, Superstar, Instagram.

Selfie, Youtubeři, Filmy v originálním znění

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Budoucnost prý patří mileniálům. Sebevědomá mládež z přelomu tisíciletí by měla v roce 2020 tvořit třetinu světové pracovní síly. Pro firmy i sociology je tak stále aktuálnější otázka: Jak na ně? A zajímá to i nás. Zejména ve srovnání s ostatními, neméně specifickými generacemi.
valecna

do 1945

Válečná generace

babyboomers

1946–1967

Baby boomers

husakovydeti

1968–1982

Husákovy děti

milenials

1983–1997

Mileniálové

GeneraceZ

po 1998

Generace Z

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Jací jsou?

Zažili nacisty, komunisty, pražské jaro, normalizaci i sametovou revoluci. Budovatelská generace, dnes často rozčarovaná.

Celé to odnesli. Normalizace. Chybí jim uznání a jistoty. Starají se o rodiče i vnoučata.

Jsou na vrcholu. Zažili socialismus i divoké devadesátky. Přestali se ženit a vdávat.

První globalizovaná generace. Jsou online. Volný pohyb přes hranice a svobodu berou jako samozřejmost.

Online generace – dnešní teenageři, nezažili dobu bez internetu nebo smartphonů.

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Za co utrácejí peníze?

Číst dál

Neutrácejí a spoří.

Utrácejí za rodinu, pomáhají svým dětem i rodičům.

Před nákupem týdny hledají informace, mají rádi věrnostní karty.

Vydělávají, aby si mohli užívat.

Utrácejí za to, co je v kurzu. Běžné nákupy zatím obstarávají rodiče.

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Životní hodnoty

Mír, zdraví, rodina.

Klid, izolace a život sám pro sebe. Za všechno může systém.

Finanční zabezpečení a klidný život, mít vlastní bydlení.

Být šťastný a spokojený, užívat si života a mít na to dost peněz.

Mít opravdové přátele a hodně toho zažít.

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Jak pracují?

Číst dál

Většinou už nepracují, jsou v penzi. Přibývá pracujících důchodců.

Před revolucí pracovat museli. Po revoluci zkoušejí podnikat.

Nejdřív práce, potom zábava. Nevadí jim ráno vstávat ani pracovat přesčas.

I práce může být zábava. Nechtějí jí ale obětovat všechno.

Pracovat teprve budou.

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Dominantní technologie

Rádio, noviny, gramofonové desky, telegram.

Televize, knihy, časopisy, telefony, magneťáky.

Mobil, počítač, walkman, video, dial up. Poslední, kdo si vyvolávali fotky.

MP3, chytrý telefon, připojení k internetu. Notebook už od střední.

Svět vnímají skrze dotykové displeje.

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Jak udržují vztahy?

Číst dál

Záleží jim na osobním setkání. Telefonují, někdo zvládne i skypování vnoučatům. Cení si svého soukromí.

Mailují si, esemeskují. Mají účet na Spolužáci.cz, fotky nahrávají na Rajče.cz a mail mají na Seznamu.

Mají Facebook, raději volají, než píší – je to rychlejší. Vzpomínají na ICQ a korespondenční lístky.

Netelefonují. Mají tisíc aplikací, různé typy pro různé druhy komunikace s různými lidmi.

Natáčejí videa na YouTube, na sítích mají mezi přáteli rodiče, se kterými mají dobré vztahy.

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Jak se zdravili? (slovník)

Plantážníci, zdar.

Ahóóóóóóóóóój!

Vole, čau.

Pusa na tvář.

Whatsupp.

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Co jedí?

Číst dál

Neexperimentují. Dokážou vyjít s málem. Nechtějí utrácet v restauracích, nejlepší jídlo si uvaří sami.

Oběd platí stravenkami. Zažili stovky trendů, co je a co není zdravé, takže jedí jen to, co jim chutná. Rádi pijí.

Jsou rozmazlení a vybíraví. Začali vařit západně a kupovat si časopisy o jídle. Střídají období detoxu a nezřízeného pití.

Jídlo je životní styl. Vaří lokálně a zajímají se o původ potravin. Pili hlavně na střední, teď už jsou víc v klidu.

Jsou zvyklí jíst dobře a zdravě, vařit se učí odmalička. Pijí Bubbletea.

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Hudba jejich mládí

Škoda lásky, Tino Muff.

Píseň práce, Zpěv svobody, Partyzánská.

Holky z naší školky, Michal David, Elán, Kroky Františka Janečka.

Kelly Family, Dáda Patrasová, Šmoulové.

Justin Bieber, Mimoni.

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Proč studovali/studují?

Číst dál

Poctiví studenti, kteří byli vděční, že vůbec mohou studovat.

První generace, pro kterou je VŠ režimní "odměnou". Víc než schopnosti rozhoduje třídní původ.

Celý život se učí rusky, ale nikdo rusky neumí. Na VŠ chodili, protože to bylo lepší než jít na vojnu nebo se vdát.

Generace Erasmus. Čím dál víc je zajímá, CO přesně se studují.

Generace, která se učí online, na dálku, přes YouTube.

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

S čím si hráli

Kuličky a káča. Hračky na klíček.

Merkur a angličáky.

Céčka. Autodráhy. Mončičáci. Igráčci.

Lego. Game Boy. Barbie.

Minecraft. XBox. Twitch.

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Jak cestují?

Číst dál

Cestování je velký svátek, na který se dlouho připravují. Dlouho nikam nesměli, v 90. letech to doháněli, ale už jezdí jen za příbuznými.

Míří do celého světa, ale nikdy se nesetkávají s místními. Žijí v hotelu a půjčují si auta. Rádi jezdí s rodinou na stále stejná místa.

Po revoluci vyrazili objevovat svět. Teď už mají rodiny a jezdí s cestovkou, ale sní o dobrodružné exotice. Na cesty si berou Lonely Planet.

V zahraničí chtějí být lokální. Cestu si plánují sami a pomáhají jim doporučovací algoritmy a Airbnb.

Jezdí s rodiči. Už byli na prodlouženém víkendu v Paříži nebo Římě. Chtějí zdrhnout.

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Sex

Sex je tabu.

Rádi o něm dělají vtipy.

Je to jejich hlavní téma.

Je běžný, není třeba o něm mluvit.

Na sex se těší.

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Symbol doby

Oldřich Nový, Adina Mandlová, swing, Pragovka, Rychlé šípy.

Kult osobnosti, kolchoz, Semafor, československá nová vlna.

Disko, panelák, večerníček, Porta, spartakiáda, Mladý svět.

Bravo, Nova, Leoš Mareš, Superstar, Instagram.

Selfie, Youtubeři, Filmy v originálním znění

Jak to vidí?

Jiřina Šiklová, socioložka

Ondřej Trojan, producent, režisér a herec

Pavel Bouška, podnikatel

Do Thu Trang, bloggerka a Novinářská křepelka

Teri Blitzen, youtuberka

Hlavní menu